Valinnainen käsityö
TIIRISMAAN TAITOKANAVA TT-valinnaiset
|
1
|
2
|
3
|
7 luokka
|
1vvt
|
||
8 luokka
|
2t
|
||
9 luokka (Teknostiili )
|
2t + 1t
|
Tiirismaan taitokanava on opetussarja, joka esittelee
kädentaitojen maailmaa laaja-alaisen osaamisen näkökulmasta. Oppilas tutustuu
monipuolisesti taitojen hyödyntämiseen itsensä ja ympäröivän yhteiskunnan
kannalta. Moninaiset työtavat yhdessä ja yksilöllisesti, projekteina ja
monimateriaalisesti luovat pohjaa tuleville kädentaitojen syventäville
opinnoille.
TEKNOSTIILI on yhdeksännelle luokalle tarkoitettu yhden tunnin valinnaisaine, joka tarkoittaa tekstiilin ja teknisen materiaalien, välineiden ja tekniikoiden tutkivaa, keksivää ja kokeilevaa käyttöä. Eläydytään uteliaasti ja herätetään ”keksijän aivot”.
TIIRISMAAN syventävät TEKSTIILI JA TEKNINEN
|
tekstiili
|
tekninen
|
8 LUOKKA
|
2vvt
|
2vvt
|
9 LUOKKA
|
2vvt
|
2vvt
|
![]() | |
KÄSSÄÄTSÄ? | |
|
TEKSTIILI 8 LUOKKA 2 VVT
1.
jakso Yhteisöllinen tuotos tai teos
(sisustus, graffiti,
leikkimökki, teltta tms.)
Tavoitteena uuden
oppilasryhmän tutustuminen ja ryhmäytyminen, yhteistyötaitojen kehittäminen,
vertaisarviointitaitojen kehittyminen, oppiainerajojen ylittäminen ja näkyvyys
koulun rajojen ulkopuolelle.
ESKARIN LEIKKIVÄLINEET
2.
jakso Vaatteet vapaa-aikaan ja urheiluun
Logot, brändit,
tuotemerkit
Mainonta,
markkinointi, kuluttajakasvatus
Liikuntavälineiden
yksilöllistäminen ja kuljettaminen
OMA LOGO, KIRJALLINEN TEHTÄVÄ, KUOROKANSIO
3.
jakso Älylaitteiden suojavaatteet
- yksilöllistäminen
- ideat ja innovaatiot
- kaupallistaminen
- yrittäjyys
SUOMI100-KÄSITYÖSSÄ Monimateriaalinen käsityö
![]() | |
Suomi100 | |
MONIALAINEN OPPIMISKOKONAISUUS | |
|
4.
jakso Juhlat
Tavoitteena
oppiaineiden välisen yhteistyön kehittäminen (kuvataide, kotitalous,
äidinkieli, ilmaisutaito ja käsityö)
TEKSTIILI
9 LUOKKA 2 VVT
1. jakso Lapsuus
Pukeutuminen
0-15 portfolio
·
vaatteet
kasteesta rippijuhlaan
·
lempivaatteet
·
parhaat
muistot
ESIMERKKIPORTFOLIO
2. jakso Oma huone ja koti "ONNEN AVAIMET "2018
-sisustussuunnitelma
- pienoismalli
- toteuta tuote tai
teos omaan huoneeseen
PIENOISKOTI
3.
jakso Yritys Hyvä!
- ideasta
suunnitelmien kautta valmiiksi tuotteeksi
- dokumentointi ja
itsearviointi kokonaisesta käsityöprosessista
- tuoteideasta
yritysideaksi
TUOTEIDEA
4. jakso Avustus- tai vapaaehtoisprojekti
- esikoulun
leikkivälineet ja pelit
- Kätevä-messujen
puvut
TIIRISMAAN soveltavat VALINNAISET
|
tekstiili
|
tekninen
|
8 luokka
|
1 vvt
|
1 vvt
|
9 luokka
|
1 vvt
|
1 vvt
|
8 luokka 1vvt
REMAKE
Kierrätystä, tuunausta,
koristelua ja muokkausta.
RECYCLING JEANS
9 luokka 1 vvt
EASY SEWING
EASY SEWING
Ilmiöitä ja englannin
kielen integrointia
SIMPLYSEWINGMAG
TIIRISMAAN TAITOKANAVA 7 luokka
1. JAKSO:
Minä ja kädentaidot – miten taitoja opitaan?
2. JAKSO:
Käsityökulttuuria meiltä ja muualta – miten toimitaan toisten kanssa?
3. JAKSO:
Arkiset tiedot ja taidot – millä pidän elämäni järjestyksessä?
4. JAKSO:
Tekniikoita ja sanastoa - miten löydän tietoa ja ohjeita?
5. JAKSO:
Teknologian hyödyntäminen – mitä käytän ja miten?
6. JAKSO:
Ammattilaisuus ja yrittäminen – missä ja millä tavoin?
7. JAKSO:
Viestintä ja vaikuttaminen – miten ja millä keinoin?
8. JAKSO:
Käsityömediat – mitä jaan ja miten jaan?
OPPILAALLE:
1. KÄSSÄ
on mun juttu
2. KÄSSÄkulttuuria
mun ja muiden maailmasta
3. Arkiset
KÄSITYÖt
4. Mun
KÄSITYÖkalut
5. Mun
KÄSSÄsanasto
6. Mun
KÄSSÄprojektit
7. Mun KÄSSÄtavat
vaikuttaa
8. Mun
KÄSSÄkanava
Käsityö valinnaisaineena 2013-2014
Käsitöissä duunataan, tuunataan, stailataan ja suunnitellaan omia juttuja yksin tai yhdessä.
Käsityö on yksi itseilmaisun muodoista ja käsillä tekeminen on luovuutta ja ongelmanratkaisutaitoja kehittävää.
Käsityön opetuksen tavoitteena on meitä kaikkia ympäröivän
tekstiilikulttuurin monipuolisempi ja syvempi tuntemus, ymmärrys ja tiedostaminen.
opetus ja oppimistehtävät on pyritty laatimaan oppilaan näkökulmasta, painottaen pohdintaa, tiedonhankintaa, hahmottamista ja analysoivaa otetta ja ne orientoituvat itseilmaisua painottavaan käsityöhön.
§ Tuotteiden suunnittelussa käytetään pohjana aktivoivia elementtejä, lehtiartikkeleita, muotikuvia ja elokuvapätkiä yms. Annetut aihepiirit ja niihin liittyvät tehtävät pyrkivät herättämään kysymyksiä ja innostamaan oppilasta etsimään niihin vastauksia.
Opetuksen painopistealueita ovat:
1. Itsetunnon ja oman minän kehittäminen
1. Itsetunnon ja oman minän kehittäminen
- näyttelyt ( koulun vitriineissä ja aulassa)
- kuvat tuotteista nähtävillä ja kommentoitavissa
( kässäblogi www.tipalantekstiilit.blogspot.com)
- videot ja esitykset (koulun juhlat ja In to the Woods)
- kilpailut ja tapahtumat (Husqvarna 140 vuotta)
2. Yhteistyötaidot ja yhdessä tekeminen
- videot ja esitykset (koulun juhlat ja In to the Woods)
- kilpailut ja tapahtumat (Husqvarna 140 vuotta)
2. Yhteistyötaidot ja yhdessä tekeminen
- avustusprojektit (Pelastakaa Lapset ry, Vaaka ry ja Unicef)
- yhteiset tuotokset ( tilkkupeitto musikaaliin ja maailmanennätyspeitto)
- tutkielmat ( 1950-luku ja Hollywood Glamour)
3. Oppiaineiden välinen yhteistyö
- äidinkieli ja ilmaisutaito (koulun juhlat ja esitykset)
- vieraat kielet (työpajat ja vierailut)
- musiikki ( lauluyhtyeiden puvustus ja kuoroasusteet)
- kuvataide (joulukortit, myyjäiset ja käsityökerho)
- kemia (lankojen värjäys, tinavalut)
4. Yhteistyö koulun ulkopuolisten tahojen kanssa
- opetusharjoittelut ( Helsingin Yliopisto ja Salpaus)
- KV-projektit ( Hollanti )
- paikalliset tekstiilialan yritykset (Jousipaita, ByMarja, Eurokangas)
- kilpailut (Hirsimökistä horisonttiin, minineuleet)
- Lahden torin joulukylän graffitit
5. Vastuu ympäristöstä ja kestävä kehitys
- kierrätysmateriaalit
- ympäristöviikkko
- valmistettavien tuotteiden ekonomisuus ja ekologisuus
6. Kansainvälisyys
- lehdet ja lähdemateriaalit ( Marie Claire, Burda ja Ottobre )
- työpajat (Hollanti-Tiirismaa)
- näyttelyt
- lahjat ja tuliaiset
- esitteet ja julkaisut
Oppilaiden ajatuksia:
toteuttaa itseään, porukassa on mukavaa, saa olla oma itsensä, luovuus ja kekseliäisyys, ongelmanratkaisua käytännössä, täytyy ottaa muut huomioon, yhteisöllisyys, hankalaa kun pitää itse keksiä, voi vaikuttaa, ei aina löydy hyvää materiaalia.